Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Planowanie rozbudowy metra. Ile urbanistyki, a ile arytmetyki?

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
18-12-2023
Ostatnia modyfikacja:
14-12-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Miesięcznik Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Planowanie rozbudowy metra. Ile urbanistyki, a ile arytmetyki?
fot. Metro WarszawskieBudowa wschodniego odcinka II linii metra w Warszawie
Kolej podziemna to bardzo nowoczesne rozwiązanie zapewniające szybką, niemalże bezkolizyjną komunikację, niezależną od tego, co dzieje się na zatłoczonych miejskich arteriach. Wbrew pozorom jej rozwój nie jest bezpośrednim efektem postępu komunikacyjnego ostatnich lat. Pierwsi pasażerowie skorzystali z oferty podziemnych przewozów już w roku 1863 w Londynie! Od tego czasu metro zyskuje zwolenników i wiele metropolii, jak Budapeszt, Paryż, Nowy Jork, Rzym, Madryt czy Warszawa, zostało wyposażonych w ten niezmiernie efektywny środek transportu miejskiego.

Warszawskie metro, mimo iż na pierwszy rzut oka wydaje się stosunkowo nową inwestycją, swoimi początkami sięga XIX wieku – wówczas po raz pierwszy odnotowywano pomysł budowy podziemnego tunelu pod Wisłą. Pierwsze działania podjęto w latach dwudziestych XX w., kiedy to władze Warszawy zdecydowały o budowie kolejki podziemnej. Faktyczny rozwój metra nastąpił jednak dopiero w latach 90. minionego stulecia, a obecnie w decydującą fazę planowania wchodzi jego dalsza rozbudowa. W planach przewidziano funkcjonowanie pięciu linii, co pozwoliłoby włączyć aglomerację warszawską do grona miast o wysoko rozwiniętym systemie podziemnego transportu. Aby tak się stało, proces planowania musi zostać przygotowany i przeprowadzony z najwyższą starannością.

Przykład metra londyńskiego pokazuje, jak z biegiem lat zmieniają się wymogi względem sposobu planowania i użytkowania połączeń. Także przez ten czas rozwiązania techniczne, co oczywiste, przeszły zupełną metamorfozę – pierwsze automatyczne drzwi zastosowano w wagonach prawie po 60 latach funkcjonowania podziemnej kolei. O ile rozwiązania techniczne są niezmiernie ważne w kontekście wygody i bezpieczeństwa pasażerów, o tyle proces planistyczny jest niemniej ważny, gdyż pozwala na skorzystanie z metra właściwej, tj. możliwie dużej, liczbie pasażerów.

Trzeba też przypomnieć, że po uruchomieniu londyńskiej kolejki podziemnej poszczególne jej linie funkcjonowały niezależenie od siebie, a taryfa biletowa była inna dla każdego z tuneli. Dziś narzędzia planistyczne dają szereg możliwości analitycznych, pozwalających ograniczyć do minimum błąd prowadzenia linii metra przez tereny niezapewniające optymalnego wykorzystania. Obecnie nie buduje się nowych linii bez wpięcia ich w cały system transportu publicznego, w tym przede wszystkim bez powiązania z istniejącymi liniami metra.

Jak planować budowę?

Jednym z ważniejszych, choć często niedocenianych, etapów budowy infrastruktury jest proces planistyczny. Prawidłowe przeprowadzenie tej fazy inwestycji do minimum redukuje błędne trasowania i sprawia, że z nowego połączenia korzysta możliwie największa liczba użytkowników. Ma to również znaczenie dla części kosztowej projektu. Przecież to odpowiednia liczba pasażerów sprawia, że realizowana inwestycja staje się opłacalna zarówno społecznie, jak i ekonomicznie.

Właśnie by zapewnić optymalne wykorzystanie nowej infrastruktury, na etapie planowania analizie poddaje się tzw. istotne generatory ruchu w mieście, z rozróżnieniem charakteru tworzonego przez nie ruchu. Podstawowym założeniem tych działań jest wyselekcjonowanie istotnych ilościowo potoków pasażerów i określenie kierunków codziennych podróży mieszkańców. W tym celu analizuje się plany zagospodarowania terenu we wskazanym korytarzu transportowym, aktualne wykorzystanie przestrzeni miejskiej, liczbę mieszkańców, miejsc pracy i wielkość szkół oraz wszelkie inne czynniki wpływające na sposób realizowania jednej z podstawowych potrzeb człowieka, czyli codziennego przemieszczania się. Pracom analitycznym towarzyszą również badania terenowe, w których wykonywane są zarówno badania ankietowe, jak i pomiary liczby pasażerów oraz użytkowników dróg. Warto pamiętać, iż oferta przewozowa kolei podziemnej nie jest adresowana jedynie do stałych użytkowników transportu publicznego, lecz także do mieszkańców wybierających dotychczas podróże własnym samochodem. Efektem poprawnie zaplanowanego i zrealizowanego połączenia, nie tylko nowej linii metra, powinna być zmiana preferencji podróżujących na korzyść transportu zbiorowego.

Dobry model

Aby inwestycja została dobrze przygotowana, kluczowe jest zbudowanie modelu matematycznego, stanowiącego możliwie wierny obraz wszystkich podróży i przejazdów wykonywanych w danym mieście. Model taki pozwala na testowanie różnych rozwiązań infrastrukturalnych i przeprowadzanie dynamicznych symulacji obrazujących możliwe zmiany, np. modyfikacje podróży mieszkańców pomiędzy dzielnicami po uruchomieniu nowego połączenia komunikacji miejskiej.

Rys. 1. Przykładowy model transportowy uwzględniający miejską sieć drogową i połączenia realizowane transportem zbiorowym – tzw. więźba ruchu, tj. źródła i cele podróży pomiędzy rejonami miasta, wygenerowany na bazie warszawskiego modelu transportowego

Co więcej, modele takie wyposaża się w odwzorowaną sieć uliczną i sieć połączeń transportu zbiorowego oraz podłączone do tej sieci za pomocą konektorów rejony komunikacyjne, odpowiadające obszarom o jednorodnym przeznaczeniu, jak kwartały mieszkalne czy biurowe, albo obszary z dużą liczbą obiektów handlowych, „uzbrojone” w dane zebrane na wcześniejszym etapie prac analitycznych.

Rys. 2. Odwzorowanie sieci drogowej w modelu transportowym, wygenerowane na bazie warszawskiego modelu transportowego

Określenie wielkości ruchu (wjazdy i wyjazdy w danym rejonie) wraz z kalibracją modelu danymi pozyskanymi z badań pozwalają – w kolejnych fazach prac – rozłożyć ruch na istniejącą sieć drogową lub transportu publicznego. W rozkładzie ruchu pasażerskiego uwzględnia się przystanki i stacje, których lokalizacja jest zgodna ze stanem rzeczywistym. Trzeba powiedzieć, że model transportowy zwykle jest narzędziem bardzo szczegółowym, zawiera wiele parametrów wpływających na obliczenia. Przygotowując symulację ruchu pasażerskiego, bierze się przecież pod uwagę także czas dojścia, oczekiwania na transport oraz ewentualne przesiadki.

Rys. 3. Odzwierciedlenie w modelu transportowym przystanków w rozkładzie ruchu pasażerskiego, wygenerowane na bazie warszawskiego modelu transportowego

Narzędzie to daje ogromne możliwości inżynierom planowania transportu. Dzięki odpowiednio przeprowadzonym analizom planiści mogą dopasowywać do zapotrzebowania nową infrastrukturę, nie tylko przewidywane linie metra, lecz także nowe linie tramwajowe, autobusowe czy drogi, efektywnie je wpinając w miejski system transportowy.

Nowe linie zmieniają stare schematy

W przypadku nowo budowanych linii metra, często nakładających się z funkcjonującymi ciągami komunikacyjnymi, jak ulice czy linie tramwajowe, istnieje techniczna możliwość częściowego modelowania korytarzy tak, by były bardziej dostępne dla użytkowników. Niezmiernie ważne są punkty przesiadkowe, które pozwalają pasażerom zmienić środek transportu w zależności od potrzeb. Pasażer nie musi przecież całej podróży odbywać tylko jednym środkiem transportu, a nowoczesny transport publiczny powinien dawać możliwość płynnego i dynamicznego korzystania z jego poszczególnych elementów. Również w tym przypadku z pomocą przychodzi narzędzie symulacji ruchu. Poza wskazaniem optymalnego przebiegu inwestycji służy ono pomocą w marszrutyzacji linii autobusowych (tj. planowaniu tras przejazdów) czy określeniu niezbędnych zmian w transporcie tramwajowym. Są to częste praktyki, ponieważ realizacja nowego połączenia kolei podziemnej wymusza zmiany w prowadzeniu przewozów transportem publicznym na powierzchni.

Wydaje się, że z planowaniem transportu jest jak z piłką nożną i pogodą. Istnieje powszechne przekonanie, że na każdej z tych dziedzin znamy się doskonale. Przecież niemal każdy z nas codziennie dojeżdża do pracy i wie, gdzie tworzą się zatory oraz który autobus jest przepełniony i należałoby zwiększyć jego częstotliwość czy też uruchomić dodatkowe połączenie. Niestety zagadnienie planowania transportu jest nieco bardziej złożone i wymaga szeregu działań, poczynając od badań terenowych, na szerokich pracach analitycznych kończąc. System transportowy dużych aglomeracji jest systemem naczyń połączonych. Zmiana w jednym obszarze może pociągnąć zupełnie nieoczekiwane perturbacje w innej części aglomeracji. Nowe technologie pozwalają znacząco ułatwić proces planistyczny i uniknąć nietrafionych inwestycji, które niejednokrotnie wiążą się z milionowymi wydatkami. Jak jednak pokazuje historia inżynierii, w przeszłości mimo znacznych ograniczeń technicznych realizowano efektywne społecznie inwestycje, zaprojektowane w sposób właściwy, tak że służą po dziś dzień. W całym łańcuchu działań czynnik ludzki wciąż jest niezwykle ważny. W Polsce nie brakuje świetnych planistów, a dorobek branży jest imponujący, co w świetle zarówno powstającej infrastruktury w całym kraju, jak i rozbudowy warszawskiego metra daje podstawy do optymistycznego założenia, że prowadzone inwestycje infrastrukturalne przez długie lata będą służyły użytkownikom.

Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Metro: Mozaiki ze stacji Ursynów i Służew w rejestrze zabytków

Przestrzeń

Metro: Mozaiki ze stacji Ursynów i Służew w rejestrze zabytków

inf. pras. MWKZ / oprac. WU 27 grudnia 2023

Metro: Ruszył przetarg na projekt III linii na Gocław

Przestrzeń

Lejk: Metro na Gocław nie wymaga nowych pociągów

Komunikacja

Lejk: Metro na Gocław nie wymaga nowych pociągów

Witold Urbanowicz 20 grudnia 2023

Zobacz również:

Łódzkie tramwaje już nie tak podmiejskie

Komunikacja

Łódzkie tramwaje już nie tak podmiejskie

Kasper Fiszer 01 stycznia 2024

Czy warto inwestować w metro?

Przestrzeń

Czy warto inwestować w metro?

Jakub Balik, Robert Wojciechowski 02 stycznia 2024

Warszawa robi przymiarki do rozbudowy ul. Ciszewskiego

Przestrzeń

Warszawa robi przymiarki do rozbudowy ul. Ciszewskiego

Przemysław Farsewicz 30 grudnia 2023

Pozostałe z wątku:

Metro: Mozaiki ze stacji Ursynów i Służew w rejestrze zabytków

Przestrzeń

Metro: Mozaiki ze stacji Ursynów i Służew w rejestrze zabytków

inf. pras. MWKZ / oprac. WU 27 grudnia 2023

Metro: Ruszył przetarg na projekt III linii na Gocław

Przestrzeń

Lejk: Metro na Gocław nie wymaga nowych pociągów

Komunikacja

Lejk: Metro na Gocław nie wymaga nowych pociągów

Witold Urbanowicz 20 grudnia 2023

Zobacz również:

Łódzkie tramwaje już nie tak podmiejskie

Komunikacja

Łódzkie tramwaje już nie tak podmiejskie

Kasper Fiszer 01 stycznia 2024

Czy warto inwestować w metro?

Przestrzeń

Czy warto inwestować w metro?

Jakub Balik, Robert Wojciechowski 02 stycznia 2024

Warszawa robi przymiarki do rozbudowy ul. Ciszewskiego

Przestrzeń

Warszawa robi przymiarki do rozbudowy ul. Ciszewskiego

Przemysław Farsewicz 30 grudnia 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5